Vernisajul broscuței Clara

Vernisajul broscuței Clara din povestea Clara și Horațiu scrisă de Adina Uzunu și ilustrată de Miruna Popescu (editura Sonia/fractalia, 2022) au inspirat joaca celor mici care au participat la evenimentul din 2 octombrie 2022 de la librăria Cărturești Carusel.
Dacă la finalul poveștii, căsuța cu brâul albastru găzduiește cel mai frumos eveniment al toamnei – o expoziție de picturi create de Clara și expuse cu ajutorul prietenului ei, Horațiu, sub bolta de viță-de-vie, editura Fractalia este gazda unui vernisaj virtual alcătuit din lucrările copiilor care au colorat cu mult entuziasm cele două broscuțe, dându-le de fiecare dată o notă personală. Felicitări, copii, ați fost cu toții minunați!

Zilele Literaturii Feministe – ediția a III-a

Octombrie! Vin Zilele Literaturii Feministe – ediția a III-a! Anul acesta festivalul se desfășoară între 7 și 23 octombrie, în mai multe spații din București.

Între 7 și 22 octombrie, la Cazul 101 (Atelierele Malmaison) puteți vizita expoziția Nepantla – buruieni lecuitoare, curatoriată de Anca Bucur. Expun artistx: Ana Kun, Jasmina Al-Qaisi, Paula Dunker/Paul Dunca, Nóra Ugron, Veda Popovici.

Pe 14 octombrie, la Arthub, ca parte simultană a Zilelor Literaturii Feministe și a Lunii istoriei queer, are loc lectura Queer Aeterna, curatoriată de Carolina Vozian. Participă: Alexandru Adam, Ada Eliane, Andy Andreea, bianca ela – poeme citite de Mădălina Brândușe, Ceza Bularca, vic.

Pe 16 octombrie, la Centrul Național al Dansului, are loc evenimentul de poezie feministă „muncă, marfă, bani, durere”, la care participă șase scriitorx feministx: Alexandru Adam, Elena Vlădăreanu, Iulia Militaru, Medeea Iancu, Mihaela Michailov, Veda Popovici. Evenimentul este curatoriat de Laura Sandu.

Pe 19 octombrie, la Centrul Educațional Replika, are loc maratonul de lectură „Fără ierarhii”, la care vor participa numerosx scriitorx din zona literaturii feministe și queer, indiferent dacă au publicat deja sau nu: Alina Purcaru, Alina-Elena Fluțăr, Alina Soare, Anca Bucur, Andrada Yunusoglu, Carolina Vozian, Ceza Bularca, Corina Preda, Gabriela Oprea, Eva Maria Luca, Ilinca Mănescu, Irina Ionescu, Mădălina Oprea, Mara Cioroianu, Maria Martelli, Ela Crăciun, Mihai Știrbu, Natalia Graur, Nicoleta Onofrei, Nóra Ugron, oana ciobanu, Oana Ungureanu, Paula Dunker, Teona Galgoțiu, Toni Aricei, Tudor Pop, Yigru Zeltil. Maratonul este organizat de Iulia Militaru. citește mai mult

Lansare de carte: Clara și Horațiu

Duminică, 2 octombrie 2022, după ce vă treziți, spălați ochișorii, mâncați și vă schimbați din pijamale, vă așteptăm, la 11.30, pe str. Lipscani 55, la preafrumoasa librărie Cărturești Carusel pentru o întâlnire cu povestea “Clara și Horațiu” scrisă de Adina Uzunu și ilustrată de Miruna Popescu.

Clara și Horațiu sunt două broscuțe care trec prin multe aventuri alături de prietena lor de nădejde bufnița Oana și mulți alți prieteni de la căsuța cu brâul albastru: barza Lia, cloșca Patti, cățelușa Mia, gâsca Ani, mâța Luna și cei doi bătrâni, Moș Ioan și baba Lenuța care aveau însușiri magice – cunoșteau și vorbeau limba viețuitoarelor.

Vă mai dezvăluim încă ceva: Clara era o artistă, picta. Împreună ne vom juca și noi de-a artiștii.

Invitate vor fi Adina Uzunu și Iulia Militaru.

Pe duminică, prieteni! Oac-oac!

 

 

Ziua Literaturii Queer la Pride Park

Vă invităm joi, 7 iulie, începând cu ora 18:00, la Ziua Literaturii Queer la Pride Park. În cadrul evenimentului vom avea parte de două lansări de cărți de poezie queer și de o lectură din romanul „Dezrădăcinare”, scris de Sașa Zare, apărut anul acesta la editura Fractalia.

🔹18:00 – Lectură „Dezrădăcinare”.
Sașa Zare este un alter ego de scriitoare. Iubește să stea aproape de ape curgătoare, cărți, prieteni, păduri, jurnalul său și pisici. În proiectul său literar explorează, printre altele, tot ce e necuviincios/sentimental/rușinos/hibrid/ascuns/straniu – (queer), de la afect până la limbaj. Scrie cum a învățat că n-are loc sau n-are voie în literatura română. citește mai mult

Orlando Postuman

La Zilei Literaturii Queer la Pride Park de anul acesta, vom lansa un nou volum de poezie:
Orlando Postuman, de Nóra Ugron. Cartea este o odă anticapitalistă scrisă sub „dorința arzătoare” de a te conecta cu celelalte ființe, umane și non-umane, într-o lume transformatoare, în continuă mișcare și devenire.

Orlando postuman nu este doar un descântec al apropierii și transformării capitaliste, ci și unul despre revoltă, furie și jale, un descântec despre și pentru „pierderea planetară,” pentru „toate cele tăiate aruncate ascunse ucise,” pentru „pădurile nepătrunse/mână în mână,” pentru „fetița care se simțea mereu inadecvată,” pentru „versurile lipicioase,” „versuri de Dragoste & Durere,” pentru „vocea aia de pluș,” „pentru toate atingerile/ care nu au ajuns să fie atingeri.” Un volum intim & evocativ, o mărturie pasională & queer despre rezistență și regenerare, despre „originea pierderii” și metamorfoze. (Medeea IANCU)

Poate că este un mit faptul că mai multe ciuperci cresc de lună plină, însă este un mit drag, magic și nedăunător. Cântecele și descântecele pe care le lansăm în lume, miturile și poveștile pe care sunt bazate au o forță. Au puterea de a face spațiu, de a crea adăpost sau, din contră, de a invizibiliza și a minimiza. Acest volum de poeme scris de Nóra Ugron își întinde rizomii afectivi și lirici înspre o întreagă comunitate, atât locală cât și globală, de voci care răspund Puterii. Răspund prin revoltă, răspund prin iubire, răspund prin grijă și afectivitate queer. Răspund depășind „rușinea” pe care o proiectează patriarhatul literar pe sentimentalitatea iubirii. Răspund lăsându-se pradă durerii pierderii până când aceasta e destructurată. Răspund fără dorința de a se încadra în lume, ci de a făuri o alta, împrăștiindu-și sporii într-o rețea feministă, răspund „împreună căci singure nu se poate”. (Maria MARTELLI) citește mai mult

Clara și Horațiu

O broscuță pictoriță, foarte talentată, pe nume Clara, încearcă alături de prietenul ei cel mai bun, năzdrăvanul Horațiu, să salveze lacul, casa tuturor broscuțelor dintr-un ținut liniștit și vesel, de la desecare și transformare într-un parc pentru oameni. Vor fi alungate broscuțele din căsuța lor sau vor reuși cei doi, împreună cu toate celelalte animale și locuitori ai apelor să schimbe soarta mlaștinii fermecate? O poveste tristă, dar plină de speranță, creată de autoarea minunatelor aventuri ale șoricelului Tom Jr și frumos ilustrată de Miruna Popescu. O poveste care ne învață cât de mult contează prietenia și bucuria de a fi alături de cei dragi, oriunde ne-am afla și prin oricât de multe greutăți am trece.

Adina Uzunu s-a născut în 1984 la Medgidia, jud. Constanța. În 2007 a absolvit Facultatea de Litere a Universității Ovidius din Constanța, specializarea Română-Italiană. A urmat Masteratul de Teoria și Practica editării la Universitatea București, pe care l-a absolvit în anul 2009. În cadrul aceleași Universități a obținut doctoratul în literatură română în anul 2014. Locuiește în București de 15 ani împreună cu soțul ei. A mai publicat la editura Sonia o poveste, Minunatele aventuri ale lui Tom Jr pe insula Corfu, în anul 2017, anul în care s-a născut fiica ei, Ada.

Miruna Popescu este o ilustratoare și graficiană, absolventă a Facultății de Arte Plastice din București. Îi place să creeze imagini și să lucreze atât pe hârtie cât și digital. În ultimii ani s-a concentrat pe grafica de carte pentru copii, și adoră experiența realizării unei cărți, de la prima lectură a textului, documentare, multe schițe, până la a ține produsul finit în mână. Personajele sale preferate de desenat sunt copiii și animalele personificate. Puteți găsi o parte din lucrările ei pe site-ul și/sau blogul personal, ori accesând pagina de Instagram:

https://www.mirunapopescu.com/home

https://mirunaepopescu.blogspot.com/

Instagram:
https://www.instagram.com/mirunapopescu_illustration/

Înainte ca primele scântei să fie vizibile

Anul acesta, Bookfestul vine și cu o mare bucurie pentru noi – v-am pregătit o carte puternică și tulburătoare, cu un puternic mesaj feminist și antirasist: Înainte ca primele scântei să fie vizibile, de Simone Atangana Bekono, în traducerea Alexei Stoicescu. Cu acest volum, autoarea a câștigat în 2018 premiul Poëziedebuutprijs aan Zee, pentru debut în poezie.

„Călătoria în care te ia Simone Atangana Bekono e exact precum coperta volumului ei: neagră, teribilă, suprarealistă, dar nu lipsită de speranță și lumină. Poezia ei e napalm pentru suflet, ți se lipește de gânduri. (…) Furia flatează rareori, dar în acest caz e incredibil de frumoasă.” (Raportul juriului Poëziedebuutprijs aan Zee)

Simone Atangana Bekono a absolvit, în 2016, ArtEZ Creative Writing. Acest volum este o reeditare a lucrării ei de diplomă. A fost selectată în proiectul Slow Writing Lab, organizat de Dutch Foundation of Literature, și în CELA, un proiect european de dezvoltare pentru scriitori și traducători. Înainte ca primele scântei să fie vizibile a câștigat în 2018 premiul pentru debut în poezie, Poëziedebuutprijs aan Zee, iar în 2019, Simone a primit bursa Charlotte Köhler. În 2020 a apărut romanul ei de debut, Confruntări, la editura Lebowski.

      SYMPHONISM

      as a strategy of translating a lyric poem into drawings
        Marina Kazakova in conversation with Bart Dewolf

This conversation between Marina Kazakova and Bart Dewolf gives invaluable insights into the creative thinking of the two artists and a thorough reflection upon their recent research on how to express lyric poetry in drawing.

The focus of their experiment spans from the investigation of the phenomena of symphonism in various arts to the attempt to use symphonism as a translation strategy, with the ultimate aim of deriving more general vision of the relevance of symphonism in our present-day post-symphonic age.

Marina’s obsessive thinking about how to translate lyric poetry into other audio-visual mediums finds unique expression in this art-based research currently executed at LUCA School of Arts/KULeuven, Belgium.

You can order your copy here:
https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/simetric/marina-kazakova-symphonism/

Analize literare feministe

Culegere de comentarii pentru BAC

Colecția ELF a Editurii pentru Literatură Feministă în colaborare cu editura frACTalia vine în sprijinul elevilor de liceu și a profesorilor cu varianta printată a culegerii de comentarii „Analize literare feministe”. Volumul cuprinde câteva texte canonice reinterpretate în cheie feministă, propunând un mod de a citi literatură care încearcă să desfacă schemele rigide, să identifice și să chestioneze critic părțile problematice ale aparatului teoretic întrebuințat în școală.

Cuprins: Enigma Otiliei (comentariu de Carolina Vozian), Patul lui Procust (comentariu de Laura Sandu), Moromeții (comentariu de Tudorina Mihai), Moara cu noroc (comentariu de Tudorina Mihai), Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război (comentariu de Oana Uiorean), Ion (comentariu de Oana Uiorean), Baltagul (comentariu de Laura Sandu), O scrisoare pierdută (comentariu de Mihaela Michailov)
Ilustrația copertei: Alex Horghidan @cumsecade

„Când ne-am gândit să contribuim la crearea unei scene alternative literare în spațiul de limbă română, ne-am dat seama că e nevoie ca acest efort să meargă în paralel cu intervenția asupra spațiului de învățare în care au loc primele contacte cu literatura. Ne-am dat seama și am discutat despre faptul că timp de mulți ani de zile, fiecare copil vorbitor de limba română care are norocul să rămână în sistemul de învățământ, ia contact cu un fel foarte specific de a citi și de a înțelege literatura canonică. Am vorbit despre filtrul naționalist care marchează comentariile școlare, despre modurile în care se contextualizează literatura, dar și despre amprenta apăsată a unei teorii literare create în interiorul unui sistem și al unui domeniu bine osificat, rigid, conservator. Am vorbit despre efectele pe care le pot avea reverențele penibile asupra felului în care elevele și elevii se raportează la autoritate: scriitorii sunt luceferi, ceahlăi, piscuri, genii… Scriitorii și niciodată scriitoarele, pentru că ele nici nu există în programa obligatorie pentru bacalaureat. Dar chiar dacă ar exista și scriitoarele, acest tip de raportare tot ar trebui chestionat pentru că întreține și reproduce la nesfârșit o ierarhie suspectă  citește mai mult

Iridescent. Frontiere, treceri, pierderi și regăsiri

Joi, 12 mai, de la ora 19 30, vă invităm la o nouă seară de poezie feministă – pe care am numit-o: frontiere, treceri, pierderi și regăsiri.

Seara de poezie are loc în cadrul Iridescent – Festival internațional de dans contemporan și alte reconfigurări ale sensibilului, organizat de CNDB. Prețul unui bilet întreg este de 35 de RON, iar redus, de 25 de RON. Puteți cumpăra bilete online de aici: 
https://www.kompostor.ro/evenimente/11820-poezie-feminist-i-concert-suce-fraga-frontiere-treceri-pierderi-i-regsiri

Evenimentul frontiere, treceri, pierderi și regăsiri reunește voci ale literaturii feministe contemporane, autoare care lucrează cu limbajul pentru crearea unor posibilități ale reconectării și eliberării colective. Veți putea asculta texte semnate de Anca Bucur, Andrada Yunusoglu, bianca ela, Jasmina (Alexandra) Al-Qaisi și (Jasmina) Ana Maria Manolescu, Nóra Ugron, Sașa Zare în lectura Ioanei Chițu. citește mai mult

Pentru un Târg Autonom de Carte și Zine (2022)

În perioada 07-08 MAI 2022, va avea loc la București o nouă ediție a Târgului Autonom de Carte și Zine. Evenimentul se va desfășura în spațiul Intersect, sâmbătă între orele 15.00-21.00 și duminică între orele 15.00-20.00.

La târg, veți putea găsi cărți, broșuri și alte materiale de la: IDEA, Pagini Libere, Fractalia, Editura pentru Literatură Feministă, Black Button Books, Hecate, Tact, Dezarticulat, Dispozitiv Books, Anarhiva, Filaret 16, Mericeramix, Bersalier, Cenaclul X, Cutra, Post/h/um, ZineFem, Cărămida ș.a.m.d.

De ce un astfel de târg?

Târgul autonom reprezintă un spațiu de întâlnire și discuții dedicat publicațiilor alternative și independente. Zine, reviste, broșuri și cărți scoase de diverse colective, scrise sau traduse de diferite persoane, afișe, cărți poștale și alte materiale devin astfel accesibile tuturor. Discuțiile propuse într-un cadru mai degrabă informal sunt menite să dezvolte relații de colaborare între cititorx editorx și autorx. Dorim astfel să încurajăm inițiativele publicistice independente și să ilustrăm necesitatea dezvoltării unor alternative critice la modelele dominante, nevoia deschiderii unor spații autonome de întâlnire și reflecție. Inspirația pentru TACZ a venit de la alte târguri sau inițiative asemănătoare care au avut și continuă să aibă loc în regiunile vecine României (precum Balkan Anarchist Bookfair), dar și în țară.

Criza pandemică a acutizat nu doar necesitatea reîntâlnirii, ci și urgența existenței unui cadru sigur și aliat în care să ne putem exprima într-un mod mai apropiat de nevoile și ideile noastre, ghidate de principiile egalității, autonomiei și ajutorului reciproc. Participarea la TACZ este liberă, fără limitări financiare sau de alt fel, iar programul îl fost organizăm împreună.

Puteţi citi Manifestul TACZ (2019) aici: https://pagini-libere.ro/pentru-un-targ-autonom-de-carte/

Precum și „darea de seamă” de la a doua ediție, din București (2021): https://pagini–libere.ro/pentru-un-targ-autonom-de-carte…/

De asemenea, vă invităm să urmăriți pagina de Instagram a TACZ-ului: https://www.instagram.com/tacz.16/

Antracte: despre politică, feminism și gândire. Prezentare de carte și dezbatere

Așteptam de multă vreme această întâlnire! Joi, 5 mai, de la ora 19:00, online, va avea loc lansarea cărții „Antracte. Despre politică, feminism și gândire”, de Fina Birulés. Volumul propune o reflecție asupra feminismului, diferenței și egalității, precum și o redefinire a ceea ce înseamnă să fii femeie în relație cu subiectivitatea, genul și responsabilitatea politică.
Cu această ocazie, Fina Birulés, profesoară de filosofie contemporană, la Universitatea din
Barcelona între anii 1979 și 2020 și cercetătoare la ADHUC- Centre Teoria, Gènere, Sexualitat, va purta un dialog cu Ionela Băluță (Universitatea din București), specialistă în studiile de gen, reprezentarea politică a femeilor, istoria feminismului, politicile egalității de șanse după 1989.

Această prezentare este organizată de Institutul Ramon Llull și de lectoratul de catalană al Departamentului de Limbi și Literaturi Romanice, Clasice și Neogreacă, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine (Universitatea din București), în colaborare cu Delegația Guvernului Cataloniei în Balcani.

Cu această ocazie îi mulțumim și lectorului de catalană, Víctor Peña Irles, pentru că a făcut posibilă organizarea acestui eveniment!

Vă așteptăm! Înscrierile se fac aici: https://docs.google.com/…/13U…/edit

Stilizări, ap.

Acest volum curajos și surprinzător se numără printre puținele texte de scriitură queer performativă apărute la noi. Stilizări, ap., de alexandru adam, este o carte care ne dezvăluie, mai bine ca oricare alta, o literatură în care valoarea estetică este dată de dimensiunea ei critică și autocritică, până la transformarea totală într-o etică a grijii față de celălalt. Un proiect politic impresionant și necesar. (Iulia Militaru)

Stilizări, ap. construiește o critică radicală asupra literaturii & societății, o călătorie demistificatoare de pe „meterezele marginii,” înlănțuind scene de interior, intime ori claustrate, erotice & queer, bulversante & vulnerabile. Chestionând internalizarea heteronormativității, ‒ „sunt heteronormativ când traumele mele/ își găsesc răspuns în mama/ mama mea singură”‒, Alexandru Adam răspunde supremației istoriei literare prin anticânturi despre misoginie, antisemitism, spațiu liminal, responsabilitate și etic, transgresând în accente eseistice și grave spre o critică a „textului de artă.” Un volum captivant & riscant, incomod & orchestral, o simfonie queer-politică străbătută de plăcere, neliniște, furie & iubire, o artă poetică de la care nu ai cum să întorci privirea. (Medeea IANCU)

Un ritual-exercițiu de analiză a memoriei și privilegiului, stilizări ap vine ca un fel de joc teoretic. Cu multă sinceritate și cu drag de artificial-mioritic se vorbește despre spațiul interior și exterior – corpul și apartamentul, autogara, cada –, toate spații liminale. Este despre queerness și despre cum e să fii homo, mai apoi „curge” spre „o schiță a unui proiect care nu poate fi decât unul de grup”. Dincolo de personal (care este oricum politic), stilizări ap ne vorbește despre importanța autoanalizei privilegiului, pentru a înțelege mai bine mecanismele prin care oprimăm și suntem oprimați. citește mai mult

Dezrădăcinare

Anul editorial începe la frACTalia cu un volum tulburător de proză queer: Dezrădăcinare, scris cu multă pricepere de Sașa Zare, un alter ego de scriitoare. Ea iubește să stea aproape de ape curgătoare, cărți, prietenx, păduri, jurnalul său și pisici. În proiectul său literar explorează, printre altele, tot ce e necuviincios/sentimental/rușinos/hibrid/ascuns/straniu – (queer), de la afect până la limbaj. Scrie cum a învățat că n-are loc sau n-are voie în literatura română. Dezrădăcinare este primul său roman.

Despre volum au scris câteva autoare:

Dincolo de talentul de povestitoare desăvârșită al autoarei și de narațiunea hipnotizantă, volumul acesta se numără printre puținele de la noi care reușesc să articuleze o existență de frontieră trăită intens la toate nivelurile. De la experiența vieții între două lumi (Rep. Moldova și România), până la cea a sexualității și a rațiunii de frontieră, personajul Sașei Zare deschide înaintea ochilor noștri o istorie a Celuilalt spusă chiar de el, o istorie pe care am încercat atât să o controlăm și s-o reprezentăm în și prin literaturile noastre normative. Alienarea la care au fost supuși ei, non-normativii, este numită aici simplu, Dezrădăcinare. Simțim însă ca e vorba de mai mult: o pierdere irecuperabilă și o suferință încă prezentă acolo, în corpul-mărturie. Care rămâne. (Iulia Militaru)

Cartea aceasta curajoasă are un potențial infinit de extindere. Ea aruncă neconvențional, atât în aer, cât și în text, ba prin Sașa-personaja, ba prin Sașa-autoarea, toate ingredientele: feminitate, queerness, raport de putere patrilocal și migrație, vocație, relație – cu scrisul, cu literatura, cu limba și limbajul, dar și cu familia; în special cu mama. (Raluca Nagy)

Sașa Zare a scris o superbă carte-matrioșca, unde fiecare întâlnire cu un alt miez al poveștii devine o experiență transformatoare. Dezrădăcinare este, în același timp și pe rând: roman al scrierii unui roman, roman al căutărilor și al vindecărilor sinelui, roman al formării unei tinere queer, Sașa, al peregrinărilor ei prin Republica Moldova și prin România, roman al iubirii și al prieteniilor calde. Foarte important, Dezrădăcinare este și una dintre acele povești rare, care arată travaliul descoperirii unui limbaj adaptat pentru sine, capabil să exprime, fără să trădeze, experiențe esențiale, oricât de neasemănătoare, oricât de dureroase. citește mai mult

Suport pentru deschidere unei biblioteci feministe, în Sofia!

Colegele noastre din Bulgaria au nevoie de susținere pentru a deschide o bibliotecă de teorie și literatură queer-feministă, în Sofia. Bibliofem a funcționat până acum în format online, însă în acest moment vor să creeze un spațiu fizic de lectură, dezbateri și întâlnire pentru toate acele categorii pe care structurile de dominație le-au împins la marginile culturii, istoriei și
societății.

Le puteți ajuta la acest link:
https://fundrazr.com/kopriva-space?ref=ab_AyiEZVIhRmCAyiEZVIh

Contrar așteptărilor. Festival de literatură queer

Triumf Amiria. Muzeul Culturii Queer [?] organizează, în perioada 25-27 martie, festivalul de literatură queer „Contrar Așteptărilor// Against Expectations”, la Goethe Institut București (Calea Dorobanților, nr 32).

Timp de trei zile aducem în fața publicului zeci de scriitoare/ scriitorx/ scriitori în cadrul unor lecturi publice, dezbateri despre literatura queer contemporană, performance-uri, lansări de carte și un târg de carte queer și feministă.

Festivalul face parte din secțiunea de literatură a Triumf Amiria, este curatoriat de Vlad Viski și Ileana Negrea și este organizat în trei zile tematice: 25 martie – non-ficțiune, 26 martie – poezie și 27 martie – proză.

„Ce înseamnă literatura queer? O literatură scrisă de persoane queer, pur și simplu? Sau o literatură asumată, politică, care repoziționează periferia, nișa, locul ăla mic în care am fost forțatx/uitatx, care scandează și luptă chiar și atunci când vorbește despre cotidian (un cotidian altfel) sau dragoste? Suntem queer în literatură atunci când ne povestim viețile, suntem queer în literatură atunci când refuzăm Literatura, suntem queer în literatură atunci când îndrăznim să facem literatură. Personalul este politic. Așa că haideți să scriem despre noi. Și să continuăm să scriem, în ciuda. În ciuda lipsei modelelor literare (mai ales în limba română), în ciuda urii și a discriminării, în ciuda intersecției de opresiuni la care ne găsim. Literatura queer este acea zonă magică în care adevărul nostru se preschimbă în mărturie, în care imaginăm lumi mai blânde, în care numim răul și îl exorcizăm astfel. E un loc al reîntregirii, al regăsirii, al renașterii” spune Ileana Negrea, laureată a Concursului Național de Poezie Mihai Eminescu Opus Primum, 2022. citește mai mult

Unde îți vei petrece veșnicia? – lansare de carte, concert unplugged surpriză.

Un proiect-experiment de Călin Torsan și Cosmin Manolache

Vineri, 4 martie, de la ora 20:00, vă invităm la o lansare mai neconvențională a unei cărți-experiment, Unde îți vei petrece veșnicia? (ed. frACTalia, 2021), o abordare inedită a unei teme despre care se credea că nu a mai rămas nimic de spus prin literatură, tema morții. Întregul proiect este rezultatul colaborării pe o perioadă lungă de timp între doi artiști-scriitori și antropologi: Călin Torsan și Cosmin Manolache. Vom vorbi despre cum a fost produsă această carte, ce presupune un astfel de proiect colaborativ și de ce sau dacă o putem numi o carte experimentală. În același timp veți putea asculta și un mic concert unplugged surpriză. Evenimentul va avea loc în cadrul Târgului Autonom de Carte și Zine #3, din Cluj, organizat la Casa Tranzit.

Puteţi citi Manifestul TAC(Z) aici: https://pagini-libere.ro/pentru-un-targ-autonom-de-carte/
Precum și „darea de seamă” de la a doua ediție, din București: https://pagini-libere.ro/pentru-un-targ-autonom-de-carte…/

Târg Autonom de Carte și Zine #3 (Cluj)

Vă invităm pe 4-5 martie la o nouă ediție a Târgului Autonom de Carte și Zine (TACZ), la Cluj, la Casa Tranzit.
Veți putea găsi la târg cărți, broșuri și alte materiale de la: Black Button Books, Dezarticulat, Dispozitiv Books, Fractalia, Hecate, IDEA, Pagini Libere, Post/h/um, TACT, Tranzit .ro/Iaşi, Art200, Bună (Germania), Cărămida, Cutra, Strada, TușZine, Zine Fem, Anarhiva, Filaret16 ş.a.
Vor fi și lansări, o expoziție, discuții, o seară de poezie și muzică. Vă așteptăm!

De ce un astfel de târg?
Târgul autonom este, înainte de toate, un spațiu de întâlnire și discuții dedicat publicațiilor alternative și independente. Zine, reviste, broșuri și cărți scoase de diverse colective, afișe, cărți poștale și alte materiale vă așteaptă timp de două zile la Cluj, la Casa Tranzit. Vă propunem, de asemenea, prezentări și discuții legate de diferitele proiecte editoriale autonome. Dorim astfel să încurajăm inițiativele publicistice independente și să ilustrăm necesitatea dezvoltării unor alternative critice la modelele dominante, nevoia deschiderii unor spații autonome de întâlnire și reflecție.
Puteţi citi Manifestul TAC(Z) aici: https://pagini-libere.ro/pentru-un-targ-autonom-de-carte/
Precum și „darea de seamă” de la a doua ediție, din București: https://pagini-libere.ro/pentru-un-targ-autonom-de-carte…/

Casă, criză, pericol și organizare

Ce faceți de 8 martie?
Vă invităm seara, de la ora 19, la acest eveniment de poezie feministă, organizat de CNDB în colaborare cu platforma Literatură și feminism. Lecturile vor fi urmate de un concert Sofia Zadar
Intrarea este liberă pentru femei și persoane non-binare.

Viețile noastre au fost afectate profund de evenimentele și fenomenele ultimilor ani.
Organizarea socială complexă, rețeaua impresionantă de relații și medii, creată de modurile în care se acumulează și se manifestă puterea, determină modurile în care trăim. Iar atunci când devenim conștiente de toate acestea, când ne dăm voie să observăm ce simțim și să căutăm răspunsuri eliberatoare, rezultatul poate fi neașteptat.
Poezia feministă, asumată și situată, este o intervenție puternică, afirmativă, a capacității noastre de acțiune în această lume. Poezia feministă exprimă viața afectivă și relațională, folosind capacitatea noastră de a deveni conștiente de propria poziționare, dar și de puterea noastră colectivă. Cuvintele noastre creează conexiune. Creează punți. Speranță. Viziune. Această întâlnire cu poezia feministă, în colaborare cu platforma Literatură și feminism, aduce împreună cinci poete în ale căror cuvinte vibrează afectul creat de conștiința propriei situări. De modurile în care expresia proprie poate deveni valoroasă și pentru altele. De modurile în care ea poate crea solidaritate. Vorbind despre casă, criză, pericol și (re)organizare, despre criza climatică, dreptul la locuire, remedii pentru izolare și posibilitățile unor lumi construite pe alte baze, poetele ne invită să explorăm împreună cu ele noi moduri de a înțelege ce ni se întâmplă și ce putem schimba.

Ce este literatura feministă și alte lămuriri 

Colectivul care a inițiat „Manifestul scriitoarelor feministe de stânga” s-a creat circumstanțial: provenim din contexte diverse (adică atât dintr-o zonă mai alternativă, cât și dintr-una mai mainstream). Nu este un colectiv unitar și nu avem reprezentante. Ne-am adunat inițial pentru a fi solidare și a le oferi sprijin scriitoarelor care s-au confruntat cu valuri de ură și agresiune online, după acordarea premiului național pentru poezie Mihai Eminescu. Din discuțiile pe care le-am purtat a rezultat că, în ciuda faptului că avem și multe păreri diferite, avem și raportări comune la tot ce s-a întâmplat și poate fi util să le afirmăm public.

Cum arată în prezent mediul literar românesc

Mediul literar este unul profund conservator, chiar dacă există tendințe progresiste care fac posibilă, iată, recunoașterea unor poete și a literaturii lor feministe. Scriitoarele care sunt implicate direct în structurile acestui mediu, care merg la evenimente și au constant legătură cu cei care dețin resursele și oferă acces la spații de vizibilitate (reviste, festivaluri, premii), o știu cel mai bine: gândirea predominantă din literatura română e una conservatoare, cu rare și ocazionale insule de progresism.

Literatura adevărată e considerată „autonomă” adică desprinsă de orice fel de gândire politică. Literatura politică, adică aceea care propune revelarea unor mecanisme sociale, dar și găsirea unor expresii solidare, nu doar empatice, ci și mobilizatoare, e considerată „tezistă”. Misoginia, homofobia, transfobia, rasismul sunt considerate „autentice” și „valoroase estetic”, și nu doar atunci când autorul găsește formule ingenioase pentru ele. Resursele se împart pe criteriile „valorii estetice”, mergând deci deseori către cei care reproduc misoginia, homofobia, transfobia, rasismul. Mitul bărbatului de geniu, cu talent inegalabil, rezistă. Atitudinile agresive, agresiunile directe, fizice sau verbale, ale bărbaților din acest mediu sunt la ordinea zilei și rămân nesancționate.

Lucrurile sunt desigur mult mai complexe, am semnalat aici doar câteva simptome ale unui sistem pe care rămâne să-l analizăm și să-l descriem în perioada următoare cât vom putea de fidel. În acest sens, ne-am gândit să deschidem o rubrică săptămânală pe platforma Literatură și feminism, unde inițiatoarele și persoanele care au susținut Manifestul vor putea publica diverse materiale în continuarea acestuia.

Ce este literatura feministă și cum se deosebește de „literatura feminină” și de „literatura scrisă de femei”

În română, folosim „feminin” și când ne referim la gingășie, delicatețe etc, și când vrem să spunem „femeiesc”, adică ceva propriu femeilor. Astfel, pare că „feminitatea” ca ansamblu de caracteristici decurge din sexul biologic. Dacă suntem desemnate „fete” la naștere, societatea va aștepta de la noi ca feminitatea, la fel ca atracția hetero pentru bărbați, să decurgă „natural” din această desemnare. De fapt, feminitatea, la fel ca masculinitatea, sunt dobândite prin socializare. Cum spunea Simone de Beauvoir, femeie nu te naști, ci devii. Feminitatea și masculinitatea se învață, uneori cu forța, sub amenințarea rușinii și a pedepsei: suntem constrânse să le adoptăm pentru a nu tulbura sistemul de gen.  citește mai mult

Poezia și activismul MAD. Două interviuri cu poeta Ileana Negrea

Cartea poetei Ileana Negrea, Jumătate din viața mea de acum, apărută anul trecut la editura frACTalia, se numără printre cele mai puternice volume de poezie angajată queer-feministă, publicate în ultimul timp. În plus este prima carte de poezie mad asumată din literatura română contemporană. O felicităm pe Ileana pentru acest volum puternic și vă invităm să citiți două interviuri excelente, realizate de Alina Purcari și Andrada Yunusoglu:

1. „Despre persoanele mad nu s-a vorbit mai deloc pînă acum. Să se știe că existăm, că ne îmbrățișăm suferințele sau identitățile psihologic diferite, mi se pare foarte important. Pentru feminismul intersecțional este o victorie aleatorie, există cîteva alte cărți situate în aceeași zonă, putea fi cîștigătoare oricare din ele. Că una din ele a fost este, într-adevăr, o surpriză și o bucurie. Iar pentru Cenaclul X sper să fie o confirmare a faptului că textele noastre sînt frumoase, necesare, importante.”

https://www.observatorcultural.ro/articol/imi-doresc-sa-discut-despre-poezie-nu-doar-despre-vreun-scandal/

2. „Literatura română este una vădit patriarhală, în care vocile celor aflate la margini (femei, persoane queer, mad, precare, rome, imigrante etc.) sunt reduse la tăcere, batjocorite sau sufocate. De aceea, probabil, am migrat inițial spre o altă limbă, o altă cultură, o altă literatură în care oameni asemenea mie și-au declarat deja răspicat adevărul. În care mi-am găsit strămoașe și nașe și surori. Am revenit în limba și literatura română încercând să produc o limbă nouă, să ocup spațiul refuzat celor ca mine până acum, să provoc și să scutur din inerție Poezia (cu majusculă). Rezidența mea în limba engleză nu a însemnat un abandon, ci un act de protest, o călătorie din care m-am întors și mai îndârjită spre a depune mărturie despre viața ca Cealaltă. Literatura română cred că este un teren destul de vast și de rezistent spre a ne conține și susține și pe noi, autoare femei, feministe, politice. Literatura română îmi provoacă o imensă tristețe. Ea este un câmp de luptă, nu unul al fertilității ideilor. Este un monolit în care greu ne putem sculpta firide. O prăpastie în care ne tragem unii pe altele în jos.”

https://citestema.ro/despre-poezie-si-feminism-interviu-cu-ileana-negrea-traim-la-intersectii-si-suntem-scena-unui-joc-continuu-al-multiplelor-noastre-identitati/

Feminism și poezie contemporană. Un interviu cu scriitoarea Iuliana Lungu

În ultima parte a anului trecut, editura frACTalia a publicat cel de-al doilea volum al scriitoarei Iuliana Lungu, una dintre cele mai puternice voci feministe din literatura contemporană. Cartea ei se găsește deja în lanțul de librării Librarium și La Două Bufnițe. De asemenea o puteți comanda direct de pe site-ul nostru, accesând acest link:

https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/literatura-romana-contemporana/poezie-contemporana/iuliana-lungu-cantohondo-loba-cinta-mai-departe/

Între timp, Alina Soare a stat de vorbă cu Iuliana și împreună au făcut acest minunat interviu, despre activitatea ei ca autoare și psihoterapeută:

„Sînt născută de „ziua eliberării de sub jugul fascist”, cum am mai scris și în volumul de debut, Kommos. Procesiune pentru histerectomie, apărut la editura frACTalia în 2018, un debut în volum la vîrsta de 47 de ani.

Simt nevoia să scriu clar despre vîrsta mea de debut, atît pentru mine, cît și pentru alte femei scriitoare sau nu, care încă se află sub dominația „codului morse” sau a altor coduri și priviri patriarhale, străine de limbajul lor propriu, sau sub fantasma sexistă patriarhală a tinereții fără bătrînețe a femeii și, prin ea, a fantasmei vieții fără de moarte.”

Puteți citi tot interviul aici: https://cutra.ro/pentru-o-femeie-sa-vorbeasca-despre-sine- e-un-efort-dublu-interviu-cu-poeta-si-psihoterapeuta-iuliana-lungu/

Către o lume literară mai blândă, neasupritoare

Manifestul scriitoarelor feministe de stânga

În urma acordării premiului național „Mihai Eminescu” pentru debut în poezie pe anul 2021 și a deciziei organizatorilor de a șterge înregistrarea galei de decernare a premiului, (motivând că una dintre autoarele nominalizate a folosit „limbaj licențios” în timpul lecturii propriului poem), în presă și pe rețelele de socializare s-a declanșat un scandal de proporții. Acesta a inclus dezinformare și comentarii denigratoare la adresa autoarelor nominalizate și a autoarei premiate. Considerăm că autoarele nu au fost reprezentate corespunzător în presă, iar în mijlocul scandalului creat, nici vocile celor care le-au susținut nu au putut fi auzite.

Câteva dintre autoarele nominalizate și prezente la eveniment s-au simțit nu doar nereprezentate de discursul creat în jurul textelor lor, ci și hărțuite verbal, și umilite public în urma evenimentului de către diverse persoane și grupuri. Manifestările de ură, violență, abuz răspândite în social media și alimentate atât de intervenții ale unor persoane (și grupuri de persoane), cât și de articole de tip tabloid nu ar trebui să fie efectele unui eveniment cultural. Credem că acest scandal denotă caracterul profund patriarhal al societății și, în special, al mediului literar. Demontarea acestui caracter patriarhal va fi posibilă nu doar prin campanii de conștientizare, solidaritate și construirea unor comunități feministe, cât mai ales prin schimbări fundamentale de politică culturală și instituțională. citește mai mult

Perturbări în desfășuare. O antologie a prezentului

În luna decembrie a anului care tocmai a trecut am lansat și una dintre cele mai frumoase antologii apărute la editura noastră: Perturbări în desfășurare. O antologie a prezentului. Această antologie tematică a fost gândită de scriitorul V. Leac care a propus unor autori și artiști contemporani să producă lucrări plecând de la o temă ecologică.

Numele scriitorilor care au acceptat provocarea sunt: Anca Bucur, Jesica Baciu, Ioana Bradea, Simion Cernica, Georgiana Cojocaru, Andrei Doboș, Dósa Andrei, Ion Dumitrescu, Gabriella Eftimie, Florin Flueras, Cătălin Furtună, Sorin Ghergut, Daniela Hendea, Ana Ivan, T.S. Khasis, Leac, Mihai Lukács, Mihnea Mihalache-Fiastru & Rosa Mihalache-Fiastru, Mihok Tamas, Dmitri Miticov, Clara Mitola, Nita Mocanu, Vlad Moldovan, Raluca Nagy, Radu Nitescu, Artiom Oleacu, Octavian V. Perpelea, Tudor Pop, Alina Purcaru, Laura Sandu, Maia Șerbănescu, Dr. Ștefan Tiron, Nóra Ugron, Carolina Vozian.

Pe lângă texte, volumul mai conține 8 compoziții sonore, create special pentru această antologie, semnate de: Dslx Dyslex, Makunouchi Bento, Elinga Elgina (Vlad Basalìcì), Irinel Anghel, Miron Ghiu, nisioi (Sergiu Nisioi) pneumaton, viteza lumii.

„Într-o perspectivă mai generală, ecologia poate fi privită ca o știință care ne reflectă acțiunile, nu judecă și nu condamnă, dar ne schimbă într-un mod ireversibil viața. Pentru cei mai mulți dintre noi, mediul înconjurător nu e decât un poligon de exerciții unde ne testăm acțiunile economice. Dau un exemplu scurt: în prezent, parcurile publice sunt o mașinărie de spălat bani pentru administrațiile locale naționale, locul unde se investesc anual bugete enorme pentru lucrări inutile și de înfrumusețare, ne chinuim să transformăm natura într-un artificiu. Lumea a devenit cu adevărat apatică și indiferentă. citește mai mult

Târg de Carte Intersecțional

Vineri, de la 14 la 19, ne veți găsi la Centrul Comunitar Intersect, la un târg de carte intersecțional, alături de Hecate, Black Button Books, Idea, Pagini Libere și CUTRA. Puteți cumpăra cărți extraordinare și participa la discuții privind oportunitățile și provocările de organizare a editurilor și a colectivelor editoriale autonome care produc și promovează cunoaștere alternativă și critică față de sistemul actual al pieței de carte. Vă așteptăm!

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri VIII

💟Cel de-al optulea episod din seria Cercul Scriitoarelor o aduce în prim plan pe Antonella Lerca Duda, una dintre cele mai puternice și mai complexe voci ale activismului de la noi, o femeie trans romă, lucrătoare în domeniul sexului comercial, prima femeie trans care a candidat în politica românească. Cu umorul care o caracterizează și cu multă sinceritate, autoarea cărții Sex work is work. O poveste transgen (apărută la editura  Fractalia ) povestește despre călătoria sa în lumea scrisului, despe necesitatea de a-și spune povestea și reușește să ne transmită energia și optimismul ei militant.

👉Vizionează cel de-al optulea episod din podcast aici:
https://www.youtube.com/watch?v=T0bhCx2ZfpU

*Proiectul „Cercul scriitoarelor” continuă programul „Literatură și Feminism”, este derulat de Asociația Quantic și este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național!!!

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri VII

🌻Nicoleta Onofrei scrie poezie și proză. A debutat în 2014 cu volumul ,,Chimera între ziduri”, apărut la editura Timpul. În 2020, a publicat la editura Hecate ,,Sof și omulețul în frac albastru”, o poveste queer pentru copii, care își propune să se opună stereotipurilor de gen din spațiul nostru cultural.

👉În episodul 7 al podcastului Cercul Scriitoarelor, Nicoleta Onofrei vorbește despre cărțile sale, despre sensul literaturii politice pentru copii, despre vizibilitatea literaturii queer scrise de autoare. Enjoy!

👉Vizionează cel de-al șaptelea episod din podcast aici:
https://www.youtube.com/watch?v=0EU_FGTltXk

*Proiectul „Cercul scriitoarelor” continuă programul „Literatură și Feminism”, este derulat de Asociația Quantic și este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național!!!

Poezie și feminism în literatura contemporană. Lecturi și dezbatere

Evenimentul ,,Poezie și feminism”, organizat în parteneriat de Editura frACTalia și echipa proiectului Cercul Scriitoarelor, e acum și pe YouTube. Înregistrarea are capitole, puteți merge direct la subiectele care vă interesează.

Puteți asculta înregistrarea pe canalul de YouTube Literatură și feminism:

https://youtu.be/05LIYlZMxt8

Cele trei cărți de poezie apărute în toamna aceasta la fraCTalia sunt: H2X (de Daniela Hendea), poame divine (de bianca ela) și CantoHondo. Loba cîntă mai departe (de luliana Lungu). Discuția pornește de la relația dintre literatura feministă și literatura scrisă de femei. Și continuă cu întrebări privind depolitizarea esteticului, impactul pe care îl au proiectele care vizează literatura feministă sau sprijinul pe care l-ar putea căuta și primi tinerele autoare aspirante… citește mai mult

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri VI

În episodul șase din seria Cercul Scriitoarelor o puteți cunoaște mai bine pe  Oana Uiorean , scriitoare și coordonatoare a colecției de teorie și practică feministă Bread&Roses, de la editura  Fractalia , autoarea romanului Aporia. (Dezbărații) (care abordează teme precum lupta feministă, activismul, lupta împotriva sărăciei) și traducătoare a cunoscutului manifest Feminismul celor 99%.🌿

#literaturasifeminism  #cerculscriitoarelor #litfem  #literaturafeminista

👉Vizionează cel de-al șaselea episod din podcast aici:
https://www.youtube.com/watch?v=SIcntytHujY

*Proiectul „Cercul scriitoarelor” continuă programul „Literatură și Feminism”, este derulat de Asociația Quantic și este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național!!!

Testo Junkie. Sex, droguri și biopolitică în epoca  farmacopornografică

Primul titlu din colecția post/h/um boox este gata: Paul B. Preciado, Testo Junkie. Sex, droguri și biopolitică în epoca farmacopornografică, în traducerea lui Daniel Clinci. Îl puteți comanda direct de pe site!!!

Capitalismul farma-porno produce obiecte numai în măsura în care acestea sunt unelte pentru producţia de subiecţi, […] un sistem prin care gurile sunt astupate cu pastile […] şi vaginele cu dildouri, siliconul este inserat în sâni, iar pielea şi grăsimea de pe braţe este folosită pentru a face penisuri, imaginile ţâşnesc direct în ochi – iar hormonii sunt introduşi în corpurile de tot felul. De fapt, e o versiune mai moale a tezei societății de control, care își are originea în Deleuze și este dezvoltată de Galloway. […] Distincţia dintre sex şi gen, ne aminteşte Preciado, nu îşi are originea în feminism sau în comunitatea trans, ci în industriile biotehnologice. Distincţia conceptuală între sexul corporal şi genul subiectiv a făcut posibilă apariţia unei întregi industrii prin care cele două au putut fi realiniate tehnic una cu alta. Dar, trebuie să spunem, Preciado nu crede că absenţa naturalismului corpului trans îl descalifică în vreun fel. Tuturor corpurilor le este străin acest naturalism, iar ăsta nu e un lucru rău. Preciado nu este împotriva tehno-corpului, care poate avea afordanţe încă neexplorate. Mai degrabă, el este împotriva comodificării şi controlului disciplinar al tehno-corpului. […] O întreagă distracție monstruoasă urmează să fie pusă în mișcare. Noi corpuri și noi relații cu sexdesignul. Dar mai întâi trebuie să renunțăm la idealul teoretic al ființei generice și, în schimb, să lucrăm experimental cu asamblajele cyborgice, cele care efectiv există. (McKenzie Wark, Intelecte generale)

Umanitatea nu mai există sub semnul divinului […], ci sub acela al monstruosului. Omul este Omul © . (Paul B. Preciado)

Paul B. Preciado este scriitor, filosof şi curator, profesor la Universitatea Paris VIII şi director de programe la Muzeul de Artă Contemporană din Barcelona. A studiat cu Jacques Derrida la New School din New York şi are un doctorat în filosofie şi teoria arhitecturii obținut la Princeton University. citește mai mult

 

CantoHondo. Loba cîntă mai departe

În luna noiembrie, în colecția de poezie contemporană a editurii frACTalia, a apărut cel de-al doilea volumul al scriitoarei Iuliana Lungu, CantoHondo. Loba cîntă mai departe.

Iuliana Lungu scrie despre identitate, despre feminitate și acceptarea/ rediscutarea genului; poemele ei sînt un ritual de purificare și eliberare de prejudecăți, șabloane, un ritual aparte care privește sinele și adevărul. Poemele ei vorbesc despre cutumele, tiparele care ne-au fost impuse de societate, despre rușine, vinovăție, cenzură, dar mai ales despre vina și rușinea de a fi tu însăți, de a fi femeie. Iuliana asumă partea feminină și bine face! destructurînd limbajul, adevărul devine violent și violență. Poemele ei refac o hartă a condiției femeii, o hartă istorică și mitică, care dezvăluie dintre bandaje și triumful.

Despre noul ei volum a scris câteva cuvinte poeta Medeea Iancu: „și s-ar fi spus despre opera unei femei/ dacă nu s-ar fi spus despre/ privirea lui asupra ei,” scrie Iuliana Lungu, expunînd tactici de poluare a activității artistice, reducere la tăcere, de asimilare, obiectificare, reprezentare și exploatare a creației și vieții femeii. Ea face audibile și vizibile povești oprite, ritmuri frînte, reprimate sau îngropate, surprinzînd contexte istorice, existențiale, mitologii, deconstruind mituri, întorcîndu-ne privirea către sine, dar și către lume, trasînd și deschizînd drumuri. CantoHondo. Loba cîntă mai departe este o carte incantatorie, non-conformă, vrăjitorească, o carte a iubirii și a sufletului, a renașterii, un (des)cîntec care răzbate în fiecare dintre noi asemenea fetei „care vorbește despre/ rezonanță și scoaterea unui/ minereu interior, războinica pregătită să nu mai fie rănită/ în luptă, să se întoarcă mereu la//ea,/în(apoi).” O carte intensă și orchestrală.

Poezie și feminism în literatura contemporană. Lecturi și dezbatere

Duminică 14 noiembrie, de la ora 17, vă invităm la un nou eveniment desfășurat în cadrul proiectului Cercul Scriitoarelor.
Platforma Literatură și Feminism împreună cu Editura frACTalia organizează o seară de lectură şi dezbatere, plecând de la cele trei cărți de poezie apărute în toamna aceasta la fraCTalia: H 2 X (de Daniela Hendea), poame divine (de @bianca_ela_ ) și CantoHondo. Loba cîntă mai departe (de Iuliana Lungu).
Evenimentul online va avea ca temă principală de discuție relația dintre poezie și feminism, încercând să ofere câteva direcții de abordare a textului feminist şi a felului cum putem înţelege politicul prin literatură.
Vom vorbi și despre proiectul Cercul Scriitoarelor: cum putem colabora mai mult și mai eficient, cum putem dezvolta rețele mai eficiente între scriitoare, editoare și alte lucrătoare culturale din domeniul literar? Cum putem susține mai mult producția de literatură revoluționară?

Le vom avea alături de noi ca invitate, pe lângă cele trei autoare, pe scriitoarele şi criticele literare: Medeea lancu, Alina Purcaru, Carolina Vozian şi Mihaela Michailov.
Evenimentul va fi moderat de lulia Militaru. citește mai mult

Poame divine

În luna octombrie, în colecția de poezie contemporană a editurii frACTalia, a apărut volumul de debut al biancăi ela, poame divine.

De mai bine de 25 de ani, bianca ela scrie texte hibride pe care până nu de mult le-a împărtășit doar cu prietenele. De curând a publicat în antologia Arta revendicării, în revista Cutra și în antolo-zina Adăposturi. Este feministă și crede în capacitatea literaturii asumat politice de a lupta împotriva heteropatriarhatului si a neoliberalismului care ne sufocă. poame divine este volumul ei de debut.

Volumul biancăi îl puteți comanda aici:
https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/literatura-romana-contemporana/poezie-contemporana/bianca-ela-poame-divine/

bianca ela scoate la iveală de sub structurile opresive ale artei, viețile femeilor, caligrafia, chipurile, corpurile, limbajul și vocile lor, a căror viață „a fost/ și/ pentru ca noi să putem vorbi deslușit.” În linii sigure, în culori cînd vii, cînd plumburii, frenetic și în cadență, bianca ela construiește o geneză a celor aflate „la Frontieră,/ acolo unde scriu poetele/ luptătoare/ un spin de cactus ne crește din palmă/ și sapă tot mai adânc.” poame divine este un volum incantatoriu, tulburător și transformator, o artă poetică care lasă semne, „dimineața, prin neguri/ și pentru altele.” (Medeea IANCU)

A scrie de pe o poziție marginală, din care actul însuși de a scrie este limitat și limitativ, face ca vocea ta să se audă cu greu printre zumzetele a ceea ce a fost deja legitimat. O voce acoperită mai degrabă de neînțelegere chiar din partea celor pentru care vorbește – alte poziții marginale și voci acoperite. Pentru ele totuși există o singură șansă, să devină conștiente de acest loc și de această imposibilitate de a scrie. Momentul neașteptatei descoperiri nu numai că le va da posibilitatea de a se asculta unele pe altele, dar va duce totodată și la închiderea
unei răni lăsate acolo de violența celor care au avut controlul asupra lor. Scrisul va deveni astfel un spațiu de întâlnire, nu de separare. O asemenea lucrare clădește și bianca ela prin această carte, un gest de revoltă și un pharmakon, în același timp. Dacă vrem să ne vindecăm, putem începe de aici. (Iulia MILITARU)

H₂X. Poeme

Printre titlurile de poezie apărute anul acesta la editura frACTalia se numără și volumul Danielei Hendea, H₂X. Un volum surprinzător, despre lupta cu anxietatea și nevoia de vindecare.

O femeie face pluta pe spate într-o piscină plină de anxietăți. Cam la asta s-ar reduce, simplist vorbind, exercițiile ascuțite de introspecție ale Danielei Hendea. În jurul metaforei deprinderii înotului gravitează cam toate zonele de interes pe care poemele le explorează cu multă luciditate, dusă la extreme uneori: trauma biografică, sondajul identitar, desfolierea convulsivă pe care o implică cele două și, peste toate, problema limbajului care să le exprime, ori măcar să țină în frâu tot acest bagaj emoțional hardcore.
O radiografie încordată, rulată când cu calm premonitoriu, când prin observații științifice, dar mereu cu simțurile alerte și mai ales cu o privire căreia nu-i scapă niciun detaliu obsesiv. Iar din loc în loc, suprafața apei străpunsă de coada rechinului. Enjoy the ride! (Andreea Pop)

Volumul de poezie H₂X al Danielei Hendea străpunge ca un cuțit emoțional. Poeta elimină grafeme în virtutea unui minimalism al expresiei încercând să extirpe anxietatea, rutina, limitarea ființei, dezrădăcinarea, vinovăția feminină atavică din seria experiențelor personale pentru a le sublima într-o alternanță de vers liber și inserții de proză. Ceea ce surprinde cititorul obișnuit cu limbajul experimental al poeziei contemporane este descoperirea unui lirism informat științific în care explicațiile de biochimie sau psihologie justifică ironii tragice, iar referințele spațiale exacte dau sens mecanicilor gestuale. Celebra formulă a apei, repetată de zeci de ori, devine un poem concret, care figurează grafic un container al curgerii. Alternând nu numai limbajul poetic cu cel științific, ci și liricul cu narativul, poeta perfect bilingvă trece de la română la engleză pentru a reflecta asupra identității ei hibride. Deși nu este împărțit pe cicluri, volumul întrețese serii fluide de poeme dedicate fobiilor, neliniștilor
cotidiene, iubirii filiale sau vârstei. Delicată și puternică, complexă și directă, poezia Danielei Hendea aduce lirismul românesc în secolul XXI. (Ileana Marin)

Cartea poate fi comandată direct de pe site-ul editurii:

https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/scrieri-experimentale/daniela-hendea-h₂x/

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri lll

Care-i diferența dintre literatura mainstream și literatura queer feministă? Cum poate umorul feminist să fie o contrapondere sănătoasă la umorul misogin? Cum se manifestă puterea în grupurile literare? Care este rolul comunității cu valori similare în procesul de scriere și publicare? Care sunt implicațiile politice (nu tocmai pozitive) ale ideii de „aliat”?

🦄 

Răspunsuri la toate aceste întrebări, dar și la multe altele despre scena literaturii queer feministe, veți găsi în cel de-al treilea episod din seria Cercul Scriitoarelor. Alina Purcaru intră în dialog cu scriitoarea Carolina Vozian, care povestește cu sinceritate și pasiune despre parcursul său.citește mai mult

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri l

Cum e, ce simți, prin ce treci în momentul în care apare prima ta carte?Cât de important este întregul proces al editării?Care e legătura dintre scris și terapie?Cum vede o scriitoare queer-feministă mediul literar autohton?

Răspunsuri la aceste întrebări + la multe altele, la fel de interesante, veți descoperi în discuția care marchează începutul seriei de interviuri Cercul Scriitoarelor: Alina Purcaru (gazda) în dialog cu Ileana Negrea (invitata). citește mai mult

Politica externă americană și gânditorii ei

Am adăugat un nou titlu colecției Politix, a editurii frACTalia, și anume: Politica externă americană și gânditorii ei, de Perry Anderson. Traducerea acestei cărți a fost făcută de Alex Cistelecan, iar un fragment, pentru cei interesați, poate fi citit pe site-ul revistei Post/h/um: https://posthum.ro/articole/perry-anderson-politica-externa-americana-fragment

De asemenea puteți comanda cartea aici: https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/politix/perry-anderson-politica-externa-americana-si-ganditorii-ei/

PREZENTARE:

Spre deosebire de literatura existentă pe acest subiect (amplă și extrem de importantă, desigur, dar foarte puțin tradusă la noi), lucrarea lui Perry Anderson, Politica externă americană și gânditorii ei, prezintă de la bun început trei avantaje comparative – de ordin temporal, spațial și politic, după cum le sintetizează însuși autorul; altfel spus, mai întâi, pentru că tratează toată istoria politicii externe americane în mod sintetic și unitar, într-o singură secvență, refuzând astfel compartimentarea obișnuită pe diferite perioade care se practică în literatura de specialitate; în al doilea rând, de ordin spațial – pentru că, dintr-o similară ambiție sintetică, nu decupează și tratează separat zonele de acțiune ale politicii externe americane (în cele trei câmpuri tradiționale – Europa, Asia
postcolonială, respectiv continentele americane), ci le urmărește evoluția simultan; și, în fine, politic – pentru că,
din nou în răspăr cu analizele actuale ale politicii și puterii SUA, nu pornește deloc de la presupoziția nechestionată a declinului actual al puterii americane.

 Așa cum anunță și titlul, analiza lui Perry Anderson se derulează pe două niveluri complementare: pe de o parte, strategiile urmate de politica externă americană și evoluția ei prin diversele  administrații prezidențiale care s-au succedat, de la Politica Ușilor Deschise a lui Wilson și primului Roosevelt la intervenționismul neoconservator al lui George William Bush, continuat în bună măsură (deși îndulcit retoric) în mandatul citește mai mult

Lansare „Doppelgänger: Antologia Mornin’ Poets“

Un eveniment marca Revista de povestiri și Club Revdepov + frACTalia ✖️ Lansarea „Doppelgänger: Antologia Mornin’ Poets“ (frACTalia, 2021)

Lente Dionisie Lupu, Str. Dionisie Lupu 78

⏰ 30 septembrie, ora 19:00

Moderator: Andrei Zbîrnea

Invitați: Sorin Despot & Elena Vlădăreanu & surpriză 

Despre eveniment

O dublură spirituală a unei ființe, identică ei și invizibilă, doppelgängerul își face apariția și zdruncină puțin realitatea de care suntem de obicei atât de siguri. Se spune că aceste dubluri (în acest caz, poetice) sunt întâlnite foarte des la atelierele de scriere creatoare de la Revdepov. Nu e nevoie
să ne crezi pe cuvânt, poți să te convingi cu ochii tăi.

Ajuns deja la cel de-al nouălea sezon, Mornin’ Poets a găzduit până acum zeci de poete și poeți contemporani, cu ajutorul cărora cursanții au aflat care-i treaba cu poezia, forma, consistența ei și ce întrebări ar trebui să își pună cineva care vrea să afle mai multe despre scris (în general) și propriile idei (în particular). Dacă vrei să afli și tu povestea celor mai matinale dintre ateliere, aruncă un ochi aici:
http://revdepov.ro/ateliere/poezie/. citește mai mult

Zilele literaturii feministe // ediția a II-a // 16-18 septembrie 2021

A doua ediție a Zilelor literaturii feministe are loc în perioada 16-18 septembrie.

Festivalul de anul acesta începe cu o discuție despre Identitate și discursul feminist. Care e legătura dintre literatura scrisă de femei şi literatura feministă? Cum vedem, cum conceptualizăm această relație? Cine poate scrie literatură feministă? citește mai mult

Jumătate din viața mea de acum, editura frACTalia 2021

În prima parte a acestui an a apărut, la editura frACTalia, volumul de debut al autoarei Ileana Negrea.

Cititorii care vor să o cunoască mai bine pe Ileana pot să înceapă cu această mini-autobiografie:
„Biografia ei este nenecesară. Ceea ce trebuie să știm cu exactitate este că totul e o iluzie și, ca orice iluzie, se preschimbă odată cu mișcarea capului și fluctuația luminii.
Dacă ar fi să ne conformăm: A publicat în Cutra, Poetic Stand, Amfiteatru, Gazeta de Artă Politică, zine fem și în antologiile Lumile noastre posibile, editura Hecate și Hibrid, ediție digitală. A luat parte la prima ediție a atelierelor de scriere feministă Literatură și Feminism și la cele câteva adunări pre pandemie ale cenaclului Cella Serghi. A citit în cadrul festivalului Zilele Literaturii Feministe. A participat ca facilitatoare la atelierele de poezie queer Art200. A fost curatoare a temei sănătate si dizabilitate pentru Revista Cutra în 2020. Toate acestea au loc în ultimii doi ani. Înainte de ei a fost profesoară, bancheră, traducătoare, agent de relații cu publicul, manager de proiect, corectoare și cofetăreasă. Și mai ales șomeră. În anii 90-2000 a câștigat câteva concursuri județene, a apărut în unele reviste și antologii locale, a refuzat să i se publice un volum. A co-inițiat Mad Pride România și grupul de sprijin Cuibușor.
Și totuși: Ileana Negrea s-a născut la Ploiești în 1984. Absolventă a Facultății de Limbi și Literaturi Străine din București. A revenit recent în limba română, după ce a locuit o vreme în cea engleză, mai  permisivă și plină de precursoare care au scris din margini și despre ele – queer, femei, persoane cu suferințe psihice. S-a întors pentru că a găsit aici scriitoare … citește mai mult

Marxismul si asuprirea femeilor: către o teorie unitară

Semnalăm apariția la editura frACTalia, în luna august, a volumului: „Marxismul și asuprirea femeilor: către o teorie unitară”, de Lise Vogel; în traducerea Oanei Uiorean. Pe site-ul Post/h/um. Jurnal de studii postumaniste, puteți citi un capitol din această analiză amplă asupra feminismului socialist și a muncii domestice, dintr-o perspectivă marxistă: https://posthum.ro

Marxismul și asuprirea femeilor are un subtitlu important: Către o teorie unitară. Acest subtitlu face legătura între proiectul lui Vogel și încercarea feminismului socialist de a produce o descriere teoretică integrată atât a asupririi femeilor, cât și a modului de producție capitalist. Fără să grefeze o teorie materialistă a asupririi de gen pe analiza marxistă a capitalismului – și astfel evitând eclectismul metodologic de care suferă teoria sistemelor duale — Vogel propune extinderea și dezvoltarea amplorii conceptuale a unor categorii cheie din Capital pentru a explica cu rigurozitate originile asupririi femeilor. Desigur, un astfel de proiect implică o citire antidoctrinară a Capitalului, cu accent pe spiritul științific critic care îl caracterizează ca program de cercetare ce invită la extinderea și dezvoltarea conceptelor sale centrale. Efortul lui Vogel de a dezvolta o teorie unitară nu numai că reușește, ci și explorează lacunele teoretice din Capital, zonele în care textul păstrează tăcerea, deși nu este necesar să o facă — ba chiar nu ar trebui să o facă. Marxismul și asuprirea femeilor duce astfel inovațiile conceptuale ale Capitalului la concluziile logice care i-au scăpat autorului și multor generații de cititori. (Susan Ferguson & David McNally)

Lise Vogel (n. 1938) este o veterană a mișcării pentru drepturi civile și pentru emanciparea femeii din Statele Unite. A predat sociologia la Rider University și este autoarea a numeroase cărți și articole care aplică un cadru analitic marxist celor mai importante dileme ale vremii. Înainte de a se dedica sociologiei, a avut o carieră în istoria artei.

Antracte. Despre politică, feminism și gândire

În luna august, la editura frACTalia, urmează să apară volumul: Antracte. Despre politică, feminism și gândire”, de Fina Birulés, în traducerea Adinei Mocanu. Cartea va putea fi achiziționată din librăriile Cărturești și de pe site-ul editurii frACTalia. De asemenea, puteți citi în curând un fragment din această traducere pe site-ul: Post/h/um. Jurnal de studii postumaniste

„Fina Birulés se folosește de orice oportunitate în procesul de scriere pentru a merge în căutarea acelei povești care să susțină înțelegerea fiecărui concept și să ne sprijine s-o urmărim în reflecțiile sale. Acesta este unul dintre lucrurile care mă seduce cel mai mult atunci când o ascult sau o citesc, faptul că ne însoțește de-a lungul drumului, că ne invită să parcurgem cea mai complicată gândire fără să ne înece în referințe abstruse, prin
desfacerea cochiliei de complexitate cu ajutorul unei serii de reflecții care se leagă ușor datorită capacității ei de a trasa un drum, rareori într-o singură direcție. […] Odată cu Birulés ne reîntâlnim cu (deja inseparabila) Hannah Arendt, Simone de Beauvoir, Simone Weil; le redescoperim pe Jeanne Hersh, Sarah Kofman sau Rachel Bespaloff, gânditoare-auctoare poate mai puțin cunoscute (și las „c”-ul etimologic ca un indiciu-urmă a etimonului latin augere și, prin urmare, ca dovadă că a gândi-a scrie este a face-a acționa); o admirăm pe Françoise Collin (una dintre profesoarele ei); și, mai presus de toate, o simțim (în toate sensurile verbului) pe Fina Birulés.” (Meri Torras i Francès)

Fina Birulés (n. 1956) a fost profesoară de filosofie contemporană la Universitatea din Barcelona între 1979 și 2020. Este interesată în special de subiectivitatea politică (din punct de vedere istoric, dar și ca mod de acțiune), de teoria feministă și de filosofia scrisă de femei în secolul XX, cu un accent deosebit pe opera lui Hannah Arendt. În cadrul Seminarului de Filosofie și Gen-ADHUC lucrează la un proiect de reconstrucție a istoriei acestor filosoafe. A publicat Hannah Arendt. El orgullo de pensar … citește mai mult

JOI, 12 AUGUST 2021 LA 19:00
Intersecția Mad x Queer în literatura română contemporană | Bucharest Pride 2021

Strada Mitropolit Filaret 16, 040504 București, România

Cum este atunci când identitățile noastre se întrepătrund, când purtăm mai multe etichete care ne definesc ca marginalx? Când aceste etichete nu sunt pălării pe care ni le putem scoate, când fac parte din existența noastră de zi cu zi? Și cum ar fi să ni le asumăm răspicat și să vorbim deschis despre ele? Să scriem, să depunem mărturie a discriminărilor multiple, dar și a , a fericirii autentice de a fi tu însăți într-o societate heteronormativă și sanistă? Ce ne desparte și ce ne aduce aproape de ceilalți, care e detaliul ce colorează aceste existențe particulare?

În cadrul Bucharest Pride 2021, este organizat încă un eveniment desfășurat de Campus Pride și vă invităm cu drag la o lectură comunitară despre intersecția dintre Mad x Queer, joi, 12 august, la Filaret 16.

MOZAIQ, Mad Pride România și editura frACTalia vă prezintă, cu sprijinul Filaret 16, evenimentul discuție-lectură: Intersecția Mad x Queer în literatura română contemporană, cu Ileana Negrea și Mihai Știrbu/Micaela de Carerra. Moderatoare: Iulia Militaru… citește mai mult

Literatura și fenomenul alienării

Vol I: Alienarea, un fenomen colectiv

Deși cu puțină întârziere, a apărut în sfârșit, la editura frACTalia, primul volum al studiului „Literatura și fenomenul alienării, vol. I: Alienarea, un fenomen colectiv”, de Iulia Militaru.

„Această carte este rezultatul rescrierii permanente a unei teze de doctorat la care am început să lucrez cu foarte mulți ani în urmă. Materialul de cercetare stufos și extrem de divers, dificultatea de a găsi un punct comun de la care plecând, să pot cuprinde întreaga problematică a alienării fără să mă sprijin prea mult pe distincția medical – cultural, toate acestea m‑au determinat să imaginez o structură a lucrării și un mod de abordare a temei care să pară derutant la o primă lectură. Nu pornesc de la un concept anume, ci încerc mai degrabă să identific mecanismul prin care este produs un concept în funcție de rețelele și relațiile unde apare și este folosit; modalitatea prin care sensul lui este de cele mai multe ori schimbat până ajunge să semnifice chiar opusul a ceea ce însemna inițial. Se creează în acest fel o zonă de paradox în care conceptul sfârșește prin a fi folosit chiar împotriva lui însuși, producând confuzie și destabilizând cunoașterea. Foarte utile în acest sens mi‑au fost teoria relațiilor interne și interpretarea pe care Bertell Ollman o face cu privire la metoda de lucru a lui Marx cu conceptele, dar mai ales felul în care este elaborată întreaga teorie a alienării la acesta din urmă. Alienarea nu este un concept care să aibă sens doar într‑o viziune umanistă asupra lumii, dimpotrivă, ea menține și deschide, într‑o lume marcată de imaginea omului ideal, o istorie paralelă a non‑omului; acea istorie pe care am încercat să o ștergem și care, în ciuda acestui fapt, ne‑a însoțit ducând cu sine forme potențiale ale privirii și cunoașterii lumii, dincolo de privirea occidentală și metodele tradiționale de reprezentare a acesteia. Impunerea de către omul alb occidental a metodelor de tratament și a închisorilor de tip azil atât în propria casă,… citește mai mult

Târgul Autonom de Carte şi Zine (TACZ)

În weekendul 26-27 iunie vă aşteptăm la Târgul Autonom de Carte şi Zine (TACZ), în Bucureşti, la spaţiul DiY Filaret 16.

Puteţi găsi la târg:

𝐂𝐚̆𝐫𝐭̧𝐢, 𝐛𝐫𝐨𝐬̧𝐮𝐫𝐢 𝐬̧𝐢 𝐚𝐥𝐭𝐞 𝐦𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥𝐞:

Black Button Books, Dispozitiv Books, Editura Pagini Libere, Fractalia, Hecate, IDEA, Post/h/um, Tranzit.ro Iaşi &

Bună (Germania), Cărămida (Cluj-Napoca), Cutra (Bucureşti), Dreptul la Oraş (Timişoara), Dysnomia (Bucureşti), Gazeta de Artă Politică (Bucureşti), Mad Zine (Mad Pride România), Meh Zine (Studio Super:Serios), Zine Fem (Cluj-Napoca), ş.a.

𝐌𝐞𝐫𝐜𝐡: Beach Buddies Distro, Dezarticulat, Mericeramix, Studio Super:Serios, ş.a.

>>Târgul Autonom de Carte şi Zine (TACZ) este co-organizat de Editura Pagini Libere şi Filaret 16<<,… citește mai mult

Cart
  • No products in the cart.