Poezie și feminism în literatura contemporană. Lecturi și dezbatere

Evenimentul ,,Poezie și feminism”, organizat în parteneriat de Editura frACTalia și echipa proiectului Cercul Scriitoarelor, e acum și pe YouTube. Înregistrarea are capitole, puteți merge direct la subiectele care vă interesează.

Puteți asculta înregistrarea pe canalul de YouTube Literatură și feminism:

https://youtu.be/05LIYlZMxt8

Cele trei cărți de poezie apărute în toamna aceasta la fraCTalia sunt: H2X (de Daniela Hendea), poame divine (de bianca ela) și CantoHondo. Loba cîntă mai departe (de luliana Lungu). Discuția pornește de la relația dintre literatura feministă și literatura scrisă de femei. Și continuă cu întrebări privind depolitizarea esteticului, impactul pe care îl au proiectele care vizează literatura feministă sau sprijinul pe care l-ar putea căuta și primi tinerele autoare aspirante… citește mai mult

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri VI

În episodul șase din seria Cercul Scriitoarelor o puteți cunoaște mai bine pe  Oana Uiorean , scriitoare și coordonatoare a colecției de teorie și practică feministă Bread&Roses, de la editura  Fractalia , autoarea romanului Aporia. (Dezbărații) (care abordează teme precum lupta feministă, activismul, lupta împotriva sărăciei) și traducătoare a cunoscutului manifest Feminismul celor 99%.🌿

#literaturasifeminism  #cerculscriitoarelor #litfem  #literaturafeminista

👉Vizionează cel de-al șaselea episod din podcast aici:
https://www.youtube.com/watch?v=SIcntytHujY

*Proiectul „Cercul scriitoarelor” continuă programul „Literatură și Feminism”, este derulat de Asociația Quantic și este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național!!!

Testo Junkie. Sex, droguri și biopolitică în epoca  farmacopornografică

Primul titlu din colecția post/h/um boox este gata: Paul B. Preciado, Testo Junkie. Sex, droguri și biopolitică în epoca farmacopornografică, în traducerea lui Daniel Clinci. Îl puteți comanda direct de pe site!!!

Capitalismul farma-porno produce obiecte numai în măsura în care acestea sunt unelte pentru producţia de subiecţi, […] un sistem prin care gurile sunt astupate cu pastile […] şi vaginele cu dildouri, siliconul este inserat în sâni, iar pielea şi grăsimea de pe braţe este folosită pentru a face penisuri, imaginile ţâşnesc direct în ochi – iar hormonii sunt introduşi în corpurile de tot felul. De fapt, e o versiune mai moale a tezei societății de control, care își are originea în Deleuze și este dezvoltată de Galloway. […] Distincţia dintre sex şi gen, ne aminteşte Preciado, nu îşi are originea în feminism sau în comunitatea trans, ci în industriile biotehnologice. Distincţia conceptuală între sexul corporal şi genul subiectiv a făcut posibilă apariţia unei întregi industrii prin care cele două au putut fi realiniate tehnic una cu alta. Dar, trebuie să spunem, Preciado nu crede că absenţa naturalismului corpului trans îl descalifică în vreun fel. Tuturor corpurilor le este străin acest naturalism, iar ăsta nu e un lucru rău. Preciado nu este împotriva tehno-corpului, care poate avea afordanţe încă neexplorate. Mai degrabă, el este împotriva comodificării şi controlului disciplinar al tehno-corpului. […] O întreagă distracție monstruoasă urmează să fie pusă în mișcare. Noi corpuri și noi relații cu sexdesignul. Dar mai întâi trebuie să renunțăm la idealul teoretic al ființei generice și, în schimb, să lucrăm experimental cu asamblajele cyborgice, cele care efectiv există. (McKenzie Wark, Intelecte generale)

Umanitatea nu mai există sub semnul divinului […], ci sub acela al monstruosului. Omul este Omul © . (Paul B. Preciado)

Paul B. Preciado este scriitor, filosof şi curator, profesor la Universitatea Paris VIII şi director de programe la Muzeul de Artă Contemporană din Barcelona. A studiat cu Jacques Derrida la New School din New York şi are un doctorat în filosofie şi teoria arhitecturii obținut la Princeton University. citește mai mult

 

CantoHondo. Loba cîntă mai departe

În luna noiembrie, în colecția de poezie contemporană a editurii frACTalia, a apărut cel de-al doilea volumul al scriitoarei Iuliana Lungu, CantoHondo. Loba cîntă mai departe.

Iuliana Lungu scrie despre identitate, despre feminitate și acceptarea/ rediscutarea genului; poemele ei sînt un ritual de purificare și eliberare de prejudecăți, șabloane, un ritual aparte care privește sinele și adevărul. Poemele ei vorbesc despre cutumele, tiparele care ne-au fost impuse de societate, despre rușine, vinovăție, cenzură, dar mai ales despre vina și rușinea de a fi tu însăți, de a fi femeie. Iuliana asumă partea feminină și bine face! destructurînd limbajul, adevărul devine violent și violență. Poemele ei refac o hartă a condiției femeii, o hartă istorică și mitică, care dezvăluie dintre bandaje și triumful.

Despre noul ei volum a scris câteva cuvinte poeta Medeea Iancu: „și s-ar fi spus despre opera unei femei/ dacă nu s-ar fi spus despre/ privirea lui asupra ei,” scrie Iuliana Lungu, expunînd tactici de poluare a activității artistice, reducere la tăcere, de asimilare, obiectificare, reprezentare și exploatare a creației și vieții femeii. Ea face audibile și vizibile povești oprite, ritmuri frînte, reprimate sau îngropate, surprinzînd contexte istorice, existențiale, mitologii, deconstruind mituri, întorcîndu-ne privirea către sine, dar și către lume, trasînd și deschizînd drumuri. CantoHondo. Loba cîntă mai departe este o carte incantatorie, non-conformă, vrăjitorească, o carte a iubirii și a sufletului, a renașterii, un (des)cîntec care răzbate în fiecare dintre noi asemenea fetei „care vorbește despre/ rezonanță și scoaterea unui/ minereu interior, războinica pregătită să nu mai fie rănită/ în luptă, să se întoarcă mereu la//ea,/în(apoi).” O carte intensă și orchestrală.

Poezie și feminism în literatura contemporană. Lecturi și dezbatere

Duminică 14 noiembrie, de la ora 17, vă invităm la un nou eveniment desfășurat în cadrul proiectului Cercul Scriitoarelor.
Platforma Literatură și Feminism împreună cu Editura frACTalia organizează o seară de lectură şi dezbatere, plecând de la cele trei cărți de poezie apărute în toamna aceasta la fraCTalia: H 2 X (de Daniela Hendea), poame divine (de @bianca_ela_ ) și CantoHondo. Loba cîntă mai departe (de Iuliana Lungu).
Evenimentul online va avea ca temă principală de discuție relația dintre poezie și feminism, încercând să ofere câteva direcții de abordare a textului feminist şi a felului cum putem înţelege politicul prin literatură.
Vom vorbi și despre proiectul Cercul Scriitoarelor: cum putem colabora mai mult și mai eficient, cum putem dezvolta rețele mai eficiente între scriitoare, editoare și alte lucrătoare culturale din domeniul literar? Cum putem susține mai mult producția de literatură revoluționară?

Le vom avea alături de noi ca invitate, pe lângă cele trei autoare, pe scriitoarele şi criticele literare: Medeea lancu, Alina Purcaru, Carolina Vozian şi Mihaela Michailov.
Evenimentul va fi moderat de lulia Militaru. citește mai mult

Poame divine

În luna octombrie, în colecția de poezie contemporană a editurii frACTalia, a apărut volumul de debut al biancăi ela, poame divine.

De mai bine de 25 de ani, bianca ela scrie texte hibride pe care până nu de mult le-a împărtășit doar cu prietenele. De curând a publicat în antologia Arta revendicării, în revista Cutra și în antolo-zina Adăposturi. Este feministă și crede în capacitatea literaturii asumat politice de a lupta împotriva heteropatriarhatului si a neoliberalismului care ne sufocă. poame divine este volumul ei de debut.

Volumul biancăi îl puteți comanda aici:
https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/literatura-romana-contemporana/poezie-contemporana/bianca-ela-poame-divine/

bianca ela scoate la iveală de sub structurile opresive ale artei, viețile femeilor, caligrafia, chipurile, corpurile, limbajul și vocile lor, a căror viață „a fost/ și/ pentru ca noi să putem vorbi deslușit.” În linii sigure, în culori cînd vii, cînd plumburii, frenetic și în cadență, bianca ela construiește o geneză a celor aflate „la Frontieră,/ acolo unde scriu poetele/ luptătoare/ un spin de cactus ne crește din palmă/ și sapă tot mai adânc.” poame divine este un volum incantatoriu, tulburător și transformator, o artă poetică care lasă semne, „dimineața, prin neguri/ și pentru altele.” (Medeea IANCU)

A scrie de pe o poziție marginală, din care actul însuși de a scrie este limitat și limitativ, face ca vocea ta să se audă cu greu printre zumzetele a ceea ce a fost deja legitimat. O voce acoperită mai degrabă de neînțelegere chiar din partea celor pentru care vorbește – alte poziții marginale și voci acoperite. Pentru ele totuși există o singură șansă, să devină conștiente de acest loc și de această imposibilitate de a scrie. Momentul neașteptatei descoperiri nu numai că le va da posibilitatea de a se asculta unele pe altele, dar va duce totodată și la închiderea
unei răni lăsate acolo de violența celor care au avut controlul asupra lor. Scrisul va deveni astfel un spațiu de întâlnire, nu de separare. O asemenea lucrare clădește și bianca ela prin această carte, un gest de revoltă și un pharmakon, în același timp. Dacă vrem să ne vindecăm, putem începe de aici. (Iulia MILITARU)

H₂X. Poeme

Printre titlurile de poezie apărute anul acesta la editura frACTalia se numără și volumul Danielei Hendea, H₂X. Un volum surprinzător, despre lupta cu anxietatea și nevoia de vindecare.

O femeie face pluta pe spate într-o piscină plină de anxietăți. Cam la asta s-ar reduce, simplist vorbind, exercițiile ascuțite de introspecție ale Danielei Hendea. În jurul metaforei deprinderii înotului gravitează cam toate zonele de interes pe care poemele le explorează cu multă luciditate, dusă la extreme uneori: trauma biografică, sondajul identitar, desfolierea convulsivă pe care o implică cele două și, peste toate, problema limbajului care să le exprime, ori măcar să țină în frâu tot acest bagaj emoțional hardcore.
O radiografie încordată, rulată când cu calm premonitoriu, când prin observații științifice, dar mereu cu simțurile alerte și mai ales cu o privire căreia nu-i scapă niciun detaliu obsesiv. Iar din loc în loc, suprafața apei străpunsă de coada rechinului. Enjoy the ride! (Andreea Pop)

Volumul de poezie H₂X al Danielei Hendea străpunge ca un cuțit emoțional. Poeta elimină grafeme în virtutea unui minimalism al expresiei încercând să extirpe anxietatea, rutina, limitarea ființei, dezrădăcinarea, vinovăția feminină atavică din seria experiențelor personale pentru a le sublima într-o alternanță de vers liber și inserții de proză. Ceea ce surprinde cititorul obișnuit cu limbajul experimental al poeziei contemporane este descoperirea unui lirism informat științific în care explicațiile de biochimie sau psihologie justifică ironii tragice, iar referințele spațiale exacte dau sens mecanicilor gestuale. Celebra formulă a apei, repetată de zeci de ori, devine un poem concret, care figurează grafic un container al curgerii. Alternând nu numai limbajul poetic cu cel științific, ci și liricul cu narativul, poeta perfect bilingvă trece de la română la engleză pentru a reflecta asupra identității ei hibride. Deși nu este împărțit pe cicluri, volumul întrețese serii fluide de poeme dedicate fobiilor, neliniștilor
cotidiene, iubirii filiale sau vârstei. Delicată și puternică, complexă și directă, poezia Danielei Hendea aduce lirismul românesc în secolul XXI. (Ileana Marin)

Cartea poate fi comandată direct de pe site-ul editurii:

https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/scrieri-experimentale/daniela-hendea-h₂x/

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri lll

Care-i diferența dintre literatura mainstream și literatura queer feministă? Cum poate umorul feminist să fie o contrapondere sănătoasă la umorul misogin? Cum se manifestă puterea în grupurile literare? Care este rolul comunității cu valori similare în procesul de scriere și publicare? Care sunt implicațiile politice (nu tocmai pozitive) ale ideii de „aliat”?

🦄 

Răspunsuri la toate aceste întrebări, dar și la multe altele despre scena literaturii queer feministe, veți găsi în cel de-al treilea episod din seria Cercul Scriitoarelor. Alina Purcaru intră în dialog cu scriitoarea Carolina Vozian, care povestește cu sinceritate și pasiune despre parcursul său.citește mai mult

Cercul scriitoarelor. Ateliere, interviuri, video-recenzii, dezbateri l

Cum e, ce simți, prin ce treci în momentul în care apare prima ta carte?Cât de important este întregul proces al editării?Care e legătura dintre scris și terapie?Cum vede o scriitoare queer-feministă mediul literar autohton?

Răspunsuri la aceste întrebări + la multe altele, la fel de interesante, veți descoperi în discuția care marchează începutul seriei de interviuri Cercul Scriitoarelor: Alina Purcaru (gazda) în dialog cu Ileana Negrea (invitata). citește mai mult

Politica externă americană și gânditorii ei

Am adăugat un nou titlu colecției Politix, a editurii frACTalia, și anume: Politica externă americană și gânditorii ei, de Perry Anderson. Traducerea acestei cărți a fost făcută de Alex Cistelecan, iar un fragment, pentru cei interesați, poate fi citit pe site-ul revistei Post/h/um: https://posthum.ro/articole/perry-anderson-politica-externa-americana-fragment

De asemenea puteți comanda cartea aici: https://fractalia.ro/shop/colectii-fractalia/politix/perry-anderson-politica-externa-americana-si-ganditorii-ei/

PREZENTARE:

Spre deosebire de literatura existentă pe acest subiect (amplă și extrem de importantă, desigur, dar foarte puțin tradusă la noi), lucrarea lui Perry Anderson, Politica externă americană și gânditorii ei, prezintă de la bun început trei avantaje comparative – de ordin temporal, spațial și politic, după cum le sintetizează însuși autorul; altfel spus, mai întâi, pentru că tratează toată istoria politicii externe americane în mod sintetic și unitar, într-o singură secvență, refuzând astfel compartimentarea obișnuită pe diferite perioade care se practică în literatura de specialitate; în al doilea rând, de ordin spațial – pentru că, dintr-o similară ambiție sintetică, nu decupează și tratează separat zonele de acțiune ale politicii externe americane (în cele trei câmpuri tradiționale – Europa, Asia
postcolonială, respectiv continentele americane), ci le urmărește evoluția simultan; și, în fine, politic – pentru că,
din nou în răspăr cu analizele actuale ale politicii și puterii SUA, nu pornește deloc de la presupoziția nechestionată a declinului actual al puterii americane.

 Așa cum anunță și titlul, analiza lui Perry Anderson se derulează pe două niveluri complementare: pe de o parte, strategiile urmate de politica externă americană și evoluția ei prin diversele  administrații prezidențiale care s-au succedat, de la Politica Ușilor Deschise a lui Wilson și primului Roosevelt la intervenționismul neoconservator al lui George William Bush, continuat în bună măsură (deși îndulcit retoric) în mandatul citește mai mult

Lansare „Doppelgänger: Antologia Mornin’ Poets“

Un eveniment marca Revista de povestiri și Club Revdepov + frACTalia ✖️ Lansarea „Doppelgänger: Antologia Mornin’ Poets“ (frACTalia, 2021)

Lente Dionisie Lupu, Str. Dionisie Lupu 78

⏰ 30 septembrie, ora 19:00

Moderator: Andrei Zbîrnea

Invitați: Sorin Despot & Elena Vlădăreanu & surpriză 

Despre eveniment

O dublură spirituală a unei ființe, identică ei și invizibilă, doppelgängerul își face apariția și zdruncină puțin realitatea de care suntem de obicei atât de siguri. Se spune că aceste dubluri (în acest caz, poetice) sunt întâlnite foarte des la atelierele de scriere creatoare de la Revdepov. Nu e nevoie
să ne crezi pe cuvânt, poți să te convingi cu ochii tăi.

Ajuns deja la cel de-al nouălea sezon, Mornin’ Poets a găzduit până acum zeci de poete și poeți contemporani, cu ajutorul cărora cursanții au aflat care-i treaba cu poezia, forma, consistența ei și ce întrebări ar trebui să își pună cineva care vrea să afle mai multe despre scris (în general) și propriile idei (în particular). Dacă vrei să afli și tu povestea celor mai matinale dintre ateliere, aruncă un ochi aici:
http://revdepov.ro/ateliere/poezie/. citește mai mult

Zilele literaturii feministe // ediția a II-a // 16-18 septembrie 2021

A doua ediție a Zilelor literaturii feministe are loc în perioada 16-18 septembrie.

Festivalul de anul acesta începe cu o discuție despre Identitate și discursul feminist. Care e legătura dintre literatura scrisă de femei şi literatura feministă? Cum vedem, cum conceptualizăm această relație? Cine poate scrie literatură feministă? citește mai mult

Jumătate din viața mea de acum, editura frACTalia 2021

În prima parte a acestui an a apărut, la editura frACTalia, volumul de debut al autoarei Ileana Negrea.

Cititorii care vor să o cunoască mai bine pe Ileana pot să înceapă cu această mini-autobiografie:
„Biografia ei este nenecesară. Ceea ce trebuie să știm cu exactitate este că totul e o iluzie și, ca orice iluzie, se preschimbă odată cu mișcarea capului și fluctuația luminii.
Dacă ar fi să ne conformăm: A publicat în Cutra, Poetic Stand, Amfiteatru, Gazeta de Artă Politică, zine fem și în antologiile Lumile noastre posibile, editura Hecate și Hibrid, ediție digitală. A luat parte la prima ediție a atelierelor de scriere feministă Literatură și Feminism și la cele câteva adunări pre pandemie ale cenaclului Cella Serghi. A citit în cadrul festivalului Zilele Literaturii Feministe. A participat ca facilitatoare la atelierele de poezie queer Art200. A fost curatoare a temei sănătate si dizabilitate pentru Revista Cutra în 2020. Toate acestea au loc în ultimii doi ani. Înainte de ei a fost profesoară, bancheră, traducătoare, agent de relații cu publicul, manager de proiect, corectoare și cofetăreasă. Și mai ales șomeră. În anii 90-2000 a câștigat câteva concursuri județene, a apărut în unele reviste și antologii locale, a refuzat să i se publice un volum. A co-inițiat Mad Pride România și grupul de sprijin Cuibușor.
Și totuși: Ileana Negrea s-a născut la Ploiești în 1984. Absolventă a Facultății de Limbi și Literaturi Străine din București. A revenit recent în limba română, după ce a locuit o vreme în cea engleză, mai  permisivă și plină de precursoare care au scris din margini și despre ele – queer, femei, persoane cu suferințe psihice. S-a întors pentru că a găsit aici scriitoare … citește mai mult

Marxismul si asuprirea femeilor: către o teorie unitară

Semnalăm apariția la editura frACTalia, în luna august, a volumului: „Marxismul și asuprirea femeilor: către o teorie unitară”, de Lise Vogel; în traducerea Oanei Uiorean. Pe site-ul Post/h/um. Jurnal de studii postumaniste, puteți citi un capitol din această analiză amplă asupra feminismului socialist și a muncii domestice, dintr-o perspectivă marxistă: https://posthum.ro

Marxismul și asuprirea femeilor are un subtitlu important: Către o teorie unitară. Acest subtitlu face legătura între proiectul lui Vogel și încercarea feminismului socialist de a produce o descriere teoretică integrată atât a asupririi femeilor, cât și a modului de producție capitalist. Fără să grefeze o teorie materialistă a asupririi de gen pe analiza marxistă a capitalismului – și astfel evitând eclectismul metodologic de care suferă teoria sistemelor duale — Vogel propune extinderea și dezvoltarea amplorii conceptuale a unor categorii cheie din Capital pentru a explica cu rigurozitate originile asupririi femeilor. Desigur, un astfel de proiect implică o citire antidoctrinară a Capitalului, cu accent pe spiritul științific critic care îl caracterizează ca program de cercetare ce invită la extinderea și dezvoltarea conceptelor sale centrale. Efortul lui Vogel de a dezvolta o teorie unitară nu numai că reușește, ci și explorează lacunele teoretice din Capital, zonele în care textul păstrează tăcerea, deși nu este necesar să o facă — ba chiar nu ar trebui să o facă. Marxismul și asuprirea femeilor duce astfel inovațiile conceptuale ale Capitalului la concluziile logice care i-au scăpat autorului și multor generații de cititori. (Susan Ferguson & David McNally)

Lise Vogel (n. 1938) este o veterană a mișcării pentru drepturi civile și pentru emanciparea femeii din Statele Unite. A predat sociologia la Rider University și este autoarea a numeroase cărți și articole care aplică un cadru analitic marxist celor mai importante dileme ale vremii. Înainte de a se dedica sociologiei, a avut o carieră în istoria artei.

Antracte. Despre politică, feminism și gândire

În luna august, la editura frACTalia, urmează să apară volumul: Antracte. Despre politică, feminism și gândire”, de Fina Birulés, în traducerea Adinei Mocanu. Cartea va putea fi achiziționată din librăriile Cărturești și de pe site-ul editurii frACTalia. De asemenea, puteți citi în curând un fragment din această traducere pe site-ul: Post/h/um. Jurnal de studii postumaniste

„Fina Birulés se folosește de orice oportunitate în procesul de scriere pentru a merge în căutarea acelei povești care să susțină înțelegerea fiecărui concept și să ne sprijine s-o urmărim în reflecțiile sale. Acesta este unul dintre lucrurile care mă seduce cel mai mult atunci când o ascult sau o citesc, faptul că ne însoțește de-a lungul drumului, că ne invită să parcurgem cea mai complicată gândire fără să ne înece în referințe abstruse, prin
desfacerea cochiliei de complexitate cu ajutorul unei serii de reflecții care se leagă ușor datorită capacității ei de a trasa un drum, rareori într-o singură direcție. […] Odată cu Birulés ne reîntâlnim cu (deja inseparabila) Hannah Arendt, Simone de Beauvoir, Simone Weil; le redescoperim pe Jeanne Hersh, Sarah Kofman sau Rachel Bespaloff, gânditoare-auctoare poate mai puțin cunoscute (și las „c”-ul etimologic ca un indiciu-urmă a etimonului latin augere și, prin urmare, ca dovadă că a gândi-a scrie este a face-a acționa); o admirăm pe Françoise Collin (una dintre profesoarele ei); și, mai presus de toate, o simțim (în toate sensurile verbului) pe Fina Birulés.” (Meri Torras i Francès)

Fina Birulés (n. 1956) a fost profesoară de filosofie contemporană la Universitatea din Barcelona între 1979 și 2020. Este interesată în special de subiectivitatea politică (din punct de vedere istoric, dar și ca mod de acțiune), de teoria feministă și de filosofia scrisă de femei în secolul XX, cu un accent deosebit pe opera lui Hannah Arendt. În cadrul Seminarului de Filosofie și Gen-ADHUC lucrează la un proiect de reconstrucție a istoriei acestor filosoafe. A publicat Hannah Arendt. El orgullo de pensar … citește mai mult

JOI, 12 AUGUST 2021 LA 19:00
Intersecția Mad x Queer în literatura română contemporană | Bucharest Pride 2021

Strada Mitropolit Filaret 16, 040504 București, România

Cum este atunci când identitățile noastre se întrepătrund, când purtăm mai multe etichete care ne definesc ca marginalx? Când aceste etichete nu sunt pălării pe care ni le putem scoate, când fac parte din existența noastră de zi cu zi? Și cum ar fi să ni le asumăm răspicat și să vorbim deschis despre ele? Să scriem, să depunem mărturie a discriminărilor multiple, dar și a , a fericirii autentice de a fi tu însăți într-o societate heteronormativă și sanistă? Ce ne desparte și ce ne aduce aproape de ceilalți, care e detaliul ce colorează aceste existențe particulare?

În cadrul Bucharest Pride 2021, este organizat încă un eveniment desfășurat de Campus Pride și vă invităm cu drag la o lectură comunitară despre intersecția dintre Mad x Queer, joi, 12 august, la Filaret 16.

MOZAIQ, Mad Pride România și editura frACTalia vă prezintă, cu sprijinul Filaret 16, evenimentul discuție-lectură: Intersecția Mad x Queer în literatura română contemporană, cu Ileana Negrea și Mihai Știrbu/Micaela de Carerra. Moderatoare: Iulia Militaru… citește mai mult

Literatura și fenomenul alienării

Vol I: Alienarea, un fenomen colectiv

Deși cu puțină întârziere, a apărut în sfârșit, la editura frACTalia, primul volum al studiului „Literatura și fenomenul alienării, vol. I: Alienarea, un fenomen colectiv”, de Iulia Militaru.

„Această carte este rezultatul rescrierii permanente a unei teze de doctorat la care am început să lucrez cu foarte mulți ani în urmă. Materialul de cercetare stufos și extrem de divers, dificultatea de a găsi un punct comun de la care plecând, să pot cuprinde întreaga problematică a alienării fără să mă sprijin prea mult pe distincția medical – cultural, toate acestea m‑au determinat să imaginez o structură a lucrării și un mod de abordare a temei care să pară derutant la o primă lectură. Nu pornesc de la un concept anume, ci încerc mai degrabă să identific mecanismul prin care este produs un concept în funcție de rețelele și relațiile unde apare și este folosit; modalitatea prin care sensul lui este de cele mai multe ori schimbat până ajunge să semnifice chiar opusul a ceea ce însemna inițial. Se creează în acest fel o zonă de paradox în care conceptul sfârșește prin a fi folosit chiar împotriva lui însuși, producând confuzie și destabilizând cunoașterea. Foarte utile în acest sens mi‑au fost teoria relațiilor interne și interpretarea pe care Bertell Ollman o face cu privire la metoda de lucru a lui Marx cu conceptele, dar mai ales felul în care este elaborată întreaga teorie a alienării la acesta din urmă. Alienarea nu este un concept care să aibă sens doar într‑o viziune umanistă asupra lumii, dimpotrivă, ea menține și deschide, într‑o lume marcată de imaginea omului ideal, o istorie paralelă a non‑omului; acea istorie pe care am încercat să o ștergem și care, în ciuda acestui fapt, ne‑a însoțit ducând cu sine forme potențiale ale privirii și cunoașterii lumii, dincolo de privirea occidentală și metodele tradiționale de reprezentare a acesteia. Impunerea de către omul alb occidental a metodelor de tratament și a închisorilor de tip azil atât în propria casă,… citește mai mult

Târgul Autonom de Carte şi Zine (TACZ)

În weekendul 26-27 iunie vă aşteptăm la Târgul Autonom de Carte şi Zine (TACZ), în Bucureşti, la spaţiul DiY Filaret 16.

Puteţi găsi la târg:

𝐂𝐚̆𝐫𝐭̧𝐢, 𝐛𝐫𝐨𝐬̧𝐮𝐫𝐢 𝐬̧𝐢 𝐚𝐥𝐭𝐞 𝐦𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥𝐞:

Black Button Books, Dispozitiv Books, Editura Pagini Libere, Fractalia, Hecate, IDEA, Post/h/um, Tranzit.ro Iaşi &

Bună (Germania), Cărămida (Cluj-Napoca), Cutra (Bucureşti), Dreptul la Oraş (Timişoara), Dysnomia (Bucureşti), Gazeta de Artă Politică (Bucureşti), Mad Zine (Mad Pride România), Meh Zine (Studio Super:Serios), Zine Fem (Cluj-Napoca), ş.a.

𝐌𝐞𝐫𝐜𝐡: Beach Buddies Distro, Dezarticulat, Mericeramix, Studio Super:Serios, ş.a.

>>Târgul Autonom de Carte şi Zine (TACZ) este co-organizat de Editura Pagini Libere şi Filaret 16<<,… citește mai mult

Cart
  • No products in the cart.